wtorek, 15 października 2013

Korespondencja Elektroniczna

Temat: Korespondencja elektroniczna

Poczta elektroniczna

 Poczta elektroniczna lub krótko e-poczta, (ang. electronic mail krótko e-mail) – usługa internetowa, w nomenklaturze prawnej określana zwrotem świadczenie usług drogą elektroniczną, służąca do przesyłania wiadomości tekstowych, tzw. listów elektronicznych – stąd zwyczajowa nazwa tej usługi.


Poczta e‑mail (skrót od poczty elektronicznej, ang. electronic mail) to szybki i wygodny sposób komunikowania się z innymi osobami. Poczta e‑mail umożliwia:
  • Wysyłanie i odbieranie wiadomości. Wiadomość e‑mail można wysłać do dowolnej osoby mającej adres e‑mail. Wiadomość dociera do skrzynki odbiorczej poczty e‑mail adresata już po kilku sekundach lub minutach, niezależnie od tego, czy odbiorca znajduje się za ścianą czy na drugim końcu świata. Wiadomości można otrzymać od każdej osoby znającej nasz adres e‑mail; następnie można te wiadomości odczytać i wysłać na nie odpowiedź.
  • Wysyłanie i odbieranie plików. Oprócz typowych tekstowych wiadomości e-mail można w wiadomości e-mail wysyłać niemal wszystkie rodzaje plików, w tym dokumenty, obrazy i muzykę. Plik wysyłany w wiadomości e‑mail jest nazywany załącznikiem.
  • Wysyłanie wiadomości do grup osób. Wiadomości e‑mail można wysyłać do wielu osób jednocześnie. Odbiorcy mogą wysłać odpowiedź do całej grupy, co pozwala na dyskusje grupowe.
  • Przesyłanie wiadomości dalej. Po otrzymaniu wiadomości e-mail można ją przesłać dalej do innych odbiorców bez konieczności ponownego wpisywania.
Jedną z zalet poczty e‑mail w stosunku do telefonu lub poczty tradycyjnej jest większa wygoda. Wiadomości można wysyłać o każdej porze dnia i nocy. Jeśli odbiorcy nie są aktualnie obecni przy komputerze lub ich komputery nie są w trybie online (połączone z Internetem), mogą przeczytać wiadomość przy następnym sprawdzeniu poczty e‑mail. Jeśli użytkownik jest przy komputerze w trybie online, można otrzymać odpowiedź już po kilku minutach.
Poczta e‑mail jest ponadto bezpłatna. Inaczej niż w przypadku poczty tradycyjnej, nie jest wymagany żaden znaczek ani opłata, niezależnie od miejsca zamieszkania odbiorcy. Jedyny koszt to opłata za połączenie z Internetem lub specjalny program poczty e‑mail.

Co jest potrzebne do korzystania z poczty e‑mail?

Do korzystania z poczty e‑mail potrzebne są trzy elementy:
  • Połączenie internetowe. Aby podłączyć komputer do Internetu, należy najpierw zapisać się u usługodawcy internetowego (ISP). Usługodawca internetowy zapewnia dostęp do Internetu, pobierając zwykle miesięczną opłatę. Potrzebny jest również modem. Zobacz temat Co jest potrzebne do połączenia się z Internetem?.
  • Program poczty e‑mail lub usługa oparta na sieci Web. Programy poczty e-mail można pobierać lub kupować od firmy Microsoft lub innych dostawców. Programy poczty e‑mail mają często więcej funkcji i można je przeszukiwać szybciej niż większość usług e‑mail opartych na sieci Web. Przed skonfigurowaniem programu poczty e‑mail należy uzyskać określone informacje od usługodawcy internetowego: zwykle własny adres e‑mail, hasło, nazwy serwerów poczty przychodzącej i wychodzącej oraz kilka innych szczegółów.
    Jeśli użytkownik nie chce pobierać ani kupować programu poczty e‑mail, może w zamian zapisać się do bezpłatnej usługi poczty e‑mail opartej na sieci Web, takiej jak Gmail, Windows Live Hotmail lub Yahoo! Mail. Te usługi umożliwiają sprawdzanie poczty e‑mail za pomocą przeglądarki sieci Web z dowolnego komputera podłączonego do Internetu, nawet z komputera należącego do kogoś innego lub znajdującego się w miejscu publicznym, na przykład w bibliotece.
  • Adres e-mail. Adres e‑mail można uzyskać od usługodawcy internetowego lub podczas zapisywania się do usługi poczty e‑mail opartej na sieci Web. Adres e‑mail składa się z nazwy użytkownika (wybranego pseudonimu, nie musi to być nazwisko użytkownika), znaku @ oraz nazwy usługodawcy internetowego lub dostawcy poczty e‑mail opartej na sieci Web, na przykład osoba@microsoft.com.

Tworzenie i wysyłanie wiadomości e‑mail

Obraz przykładowej wiadomości e-mail
Przykładowa wiadomość e-mail
Poniżej przedstawiono sposób wypełniania okna wiadomości w większości programów poczty e‑mail. Te kroki mogą się różnić w zależności od używanego programu poczty e‑mail lub używanej usługi poczty e‑mail opartej na sieci Web:
  1. W polu Do wpisz adres e‑mail co najmniej jednego odbiorcy. Jeśli wiadomość jest wysyłana do wielu odbiorców, oddziel adresy e‑mail średnikami (;).
    W polu DW można wpisać adresy e‑mail dodatkowych odbiorców, którzy powinni otrzymać daną wiadomość, ale nie muszą na nią reagować. Otrzymają oni tę samą wiadomość co adresaci wskazani w polu Do. Gdy nie ma dodatkowych odbiorców, należy to pole pozostawić puste. Niektóre programy poczty e‑mail mają także pole UDW, które umożliwia wysyłanie wiadomości w taki sposób, że niektóre nazwy i adresy e‑mail są ukryte przed innymi adresatami.
  2. W polu Temat wpisz tytuł wiadomości.
  3. W dużym pustym obszarze wpisz treść wiadomości.
    Aby do wiadomości dołączyć plik, kliknij przycisk Dołącz plikObraz przycisku Dołącz plik do wiadomości na pasku narzędzi (znajdującym się bezpośrednio pod paskiem menu). Zlokalizuj plik, zaznacz go, a następnie kliknij przycisk Otwórz. Plik zostanie wyświetlony w polu Dołącz w nagłówku wiadomości.
Obraz przedstawiający plik dołączony do wiadomości e-mail
Plik dołączony do wiadomości e-mail
Zadanie wykonane! Aby wysłać wiadomość, kliknij przycisk Wyślij. Zostanie ona przesłana przez Internet do adresatów.

Uwaga

  • Aby zmienić styl, czcionkę, rozmiar lub kolor tekstu, zaznacz tekst, a następnie kliknij jeden z przycisków lub elementów menu umożliwiających dokonywanie zmian w formatowaniu tekstu.

Odczytywanie wiadomości e‑mail

Większość programów poczty e‑mail i usług poczty e‑mail opartych na sieci Web ma skrzynkę odbiorczą, w której można przeczytać otrzymane wiadomości. W celu odebrania nowych wiadomości może być konieczne kliknięcie przycisku Wyślij/Odbierz lub podobnego elementu. Aby wyświetlić listę odebranych wiadomości e‑mail, kliknij folder Skrzynka odbiorcza na liście Foldery w programie poczty e‑mail. Wiadomości e‑mail powinny się pojawić na liście wiadomości. Lista zawiera zwykle informacje o nadawcy wiadomości, jej temacie oraz czasie odebrania.
Aby przeczytać wiadomość, kliknij ją na liście wiadomości. Treść wiadomości może być widoczna poniżej listy wiadomości, w okienku podglądu. W takiej sytuacji, aby przeczytać wiadomość w oddzielnym oknie, kliknij ją dwukrotnie na liście wiadomości.
Obraz programu poczty e-mail z widoczną listą folderów, listą wiadomości i okienkiem podglądu
Kliknij skrzynkę odbiorczą, aby wyświetlić wiadomości e-mail
Aby odpowiedzieć na wiadomość, kliknij przycisk Odpowiedz.
Góra strony

Etykieta poczty e‑mail

Podobnie jak w przypadku rozmów telefonicznych i bezpośrednich, w korespondencji elektronicznej należy przestrzegać określonych zasad zachowania. Te zasady nazywa się często etykietą poczty e‑mail lub netykietą (z połączenia słów Internet i etykieta). Aby efektywnie korzystać z poczty e-mail, należy stosować się do poniższych wskazówek:
  • Ostrożnie wyrażaj humor i emocje. Wiadomości e‑mail niezbyt dobrze oddają emocje, więc odbiorca może nie zrozumieć zamierzonego tonu wypowiedzi. Ryzykowne jest zwłaszcza wyrażanie humoru w tonie sarkastycznym, ponieważ odbiorca może zinterpretować go dosłownie i się obrazić. W celu przekazania emocji można rozważyć użycie emotikonów (zobacz sekcję „Korzystanie z emotikonów” w dalszej części tego artykułu).
  • Pomyśl przed wysłaniem wiadomości. Pisanie i wysyłanie wiadomości e‑mail jest szybkie i łatwe - czasami zbyt łatwe. Przemyśl treść wiadomości i unikaj pisania pod wpływem negatywnych emocji.
  • Wpisz jasny i zwięzły temat wiadomości. Streść zawartość wiadomości w kilku słowach. Osoby otrzymujące wiele wiadomości e‑mail mogą na podstawie tematu określać kolejność ich czytania.
  • Pisz zwięźle. Wiadomość e-mail może mieć dowolną długość, jednakże poczta e-mail jest przeznaczona do szybkiej komunikacji. Wiele osób nie ma czasu ani cierpliwości do czytania więcej niż kilku akapitów.
  • Unikaj pisania TYLKO WIELKIMI LITERAMI. Wiele osób odbiera tekst pisany samymi wielkimi literami jako krzyk i może go traktować jako irytujący lub obraźliwy.
  • Zachowaj ostrożność przy podawaniu informacji osobistych lub poufnych. Każdy z odbiorców może przesłać daną wiadomość innym osobom, celowo lub przypadkowo.



     

1 komentarz: